donderdag 12 juni 2014

Joe Speedboot


Het boek Joe Speedboot heeft die titel gekregen omdat het boek een soort dagboek is van Fransje Hermans, de hoofdpersoon. De hoofdpersoon in zijn dagboeken is Joe Speedboot.

Joe Speedboot is een ontwikkelingsroman: de personages worden in hun ontwikkeling gevolgd. De personages maken van alles mee en veranderen hierdoor. In het begin hebben ze allemaal hun eigen toekomstplannen die uiteindelijk niet uit gaan komen. De motieven die bij deze ontwikkelingsroman horen zijn: vriendschap, verraad, dood, avontuur, jaloezie en rivaliteit.

De hoofdpersoon is Fransje Hermans. Hij is verlamd geraakt door een ongeluk en heeft zijn rechterarm als enige nog in gebruik. Hij schrijft alles over zijn vrienden op in dagboeken. Christof, Joe en Engel zijn zijn beste vrienden. Later komt PJ in beeld, een meisje waarmee hij een seksuele relatie krijgt. Naarmate je verder leest zie je Fransje ontwikkelen. Hij wordt vrolijker en geniet van het leven.

Joe Speedboot is naast Fransje de belangrijkste persoon in het boek. Hij is ontzettend slim en creatief en durft alles. Hij hoort bij de vriendengroep, maar zijn band met Fransje is toch wel het speciaalst. Net als Fransje krijgt hij in het boek een relatie met PJ.

Picolien Jane komt uit Zuid Afrika, ze is beschreven als een aantrekkelijk persoon en ze is slim. Nadat Arthur Metz een boek over haar schrijft, kom je meer over haar te weten. Ze had vroeger een eetstoornis en heeft dat waarschijnlijk nog steeds in de loop van het boek. Ze schijnt ook vreemd te gaan met veel jongens en is niet eerlijk. Deze ontdekking geeft het boek een heel andere draai. Ze wordt aan het eind van het boek beschreven als ‘hoer van de eeuw’.

 De ik-verteller Fransje Hermans beschrijft zijn gebeurtenissen. Hij kan zelf niet praten, want hij is nadat hij in coma heeft gelegen voor een groot deel verlamd en zijn spraak verloren. We kunnen zijn gedachten lezen. Hij vertelt vooral over Joe Speedboot en Christof, zijn beste vrienden.

In 1993 komt PJ bij Fransje in de klas, ze zitten dan in de derde klas van het middelbaar onderwijs. Het verhaal speelt zich dus af in het einde van de vorige eeuw. Het verhaal vindt vooral plaats in Lomark, het dorpje waar Fransje en zijn vrienden, die later verhuizen voor hun studie, wonen.

In de eerste hoofdstukken is het een raadsel wat er met Fransje is gebeurd, waarom ligt hij in coma? Wat voor een ongeluk heeft die jongen gehad? Dit openplek wordt best snel ingevuld. Een ander open plek is waarom Joe Speedboot zijn naam veranderd heeft en wat zijn echte naam is. Hier kom je aan het einde van het boek pas achter. Verder laat PJ ook veel open plekken achter, waarom vindt haar ex, de schrijver, haar zo vreselijk? Waarom schrijft hij zo’n hatend boek over haar? Is het echt waar wat hij allemaal schrijft? Het laatste open plek, die een open plek blijft, is wat er met Joe Speedboot gaat gebeuren aan het eind. Wat gaat hij met zijn leven doen?

De vertelwijze van het verhaal is chronologisch, er komen niet veel flashbacks voor in het boek. De vertelde tijd is groter dan de verteltijd. Er is ook een grote tijdsprong van deel 2 naar deel 3, hier wordt een paar jaar niet verteld, maar kort samengevat.

Het boek is achteraf heel erg goed. Het heeft andere wendingen dan je verwacht, zoals de situatie met PJ. Arthur Metz komt op de radio en vertelt over zijn boek, Fransje herkent meteen PJ als hoofdpersoon in dat boek. Ook heeft het een heel onverwacht einde. Ik had niet verwacht dat PJ en Christof zouden gaan trouwen.

Het niveau van dit boek is 4. Dit is tot nu toe het hoogste boek niveau dat ik heb gelezen. Het viel  me heel erg mee, ik kwam er goed doorheen en begreep ook alles. Ik denk dat ik zeker wel klaar ben voor meerdere boeken van niveau 4 en misschien zelfs wel van niveau 5. Ik ben van plan om het boek ‘Een schitterend gebrek’ te gaan lezen, van Arthur Japin. Ik heb door deze opdracht geleerd een boek met veel aandacht te lezen en daarna ook echt na te denken over de inhoud. Mijn taak was het bespreken van de setting, vertelwijze enzovoort. Hierdoor heb ik alles nog goed moeten nakijken. De discussie met mijn groepje liep niet helemaal soepel, we hadden het allemaal erg druk met andere dingen en het was een beetje gehaast. We zijn er wel uitgekomen uiteindelijk.

 

1 opmerking:

  1. Hoi Anouk!

    Je stukje ziet er erg goed uit!
    De personen zijn goed besproken, maar uit het verslag is niet duidelijk te halen wat nu precies het thema is. De motieven zijn goed genoemd, maar ik had graag willen lezen wanneer deze in het boek terugkwamen. Wat jullie verwachtingen waren en of deze uitkwamen kan ik niet in jullie stukje terugvinden.
    Je gebruikt wat korte zinnen, dit vind ik niet erg prettig lezen.
    Het enige spelfoutje dat ik kan ontdekken is dat je in plaats van Zuid-Afrika Zuid Afrika schreef. Verder zijn er wat zinnen die niet heel goed lopen, zoals 'en heeft zijn rechterarm nog als enige in gebruik', wat wordt er bedoeld met als enige? Zijn enige arm, of heeft hij ook geen benen meer?
    Ik denk dat je deze kleine foutjes eruit had kunnen halen als je alles nog een keer goed had doorgelezen!

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen